Veiligheid & betrouwbaarheid
Etten-leurvoorelkaar biedt een gratis en veilig platform waar mensen die iets voor een ander willen doen gemakkelijk in contact kunnen komen met mensen of organisaties die wel wat hulp kunnen gebruiken. Elke dag gebruiken vele mensen het platform om met elkaar af te spreken, iets te vragen of iets voor elkaar te doen.
Wij willen dat mensen zich veilig voelen als ze de website gebruiken. Daarom verzorgen wij dagelijkse controle en moderatie en zijn er gedragsregels van kracht. Belangrijk om te weten is dat je zelf ook een grote rol hebt in veilig contact met anderen.
5 tips hoe je voor je eigen veiligheid kunt zorgen
1. Afspreken met mensen die je ontmoet op internet is voor veel mensen spannend. Om dit zo veilig mogelijk te laten verlopen raden we je aan van te voren eerst eens met elkaar te bellen.
2. Wil je liever niet gelijk bij jezelf thuis afspreken? Spreek dan iets af in een openbare gelegenheid zoals een bibliotheek, wijkcentrum of een café in de buurt. Laat vrienden of familie weten dat je een afspraak hebt gemaakt of neem iemand mee.
3. Vraag bij contact om een wettig legitimatiebewijs en controleer dit. Een eerlijk persoon zal hier geen moeite mee hebben. Je kan ook vragen om een Verklaring Omtrent Gedrag. Lees meer over de VOG op de website van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
4. Op de website kun je in het profiel van een gebruiker zien of hij/zij aanbevelingen of bedankjes heeft ontvangen van andere personen. Zo weet je dat deze persoon al eerder mensen heeft geholpen of om hulp heeft gevraagd via de website en dat dit goed is verlopen.
5. Houd ons op de hoogte. Heb je het gevoel dat een bepaalde persoon verkeerde intenties heeft? Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.
Aan de slag!
Om veilig gebruik te maken van Etten-leurvoorelkaar heb je een account nodig. Registreren is gratis en dé manier om in contact te komen met andere gebruikers.
Wat doen wij om Etten-leurvoorelkaar betrouwbaar & veilig te houden?
- 1. Verificatie van nieuwe gebruikers
Wanneer een gebruiker zich aanmeldt op Etten-leurvoorelkaar controleren wij de gegevens die zijn ingevuld in het profiel. Bij onvolledigheden en twijfelgevallen wordt er contact opgenomen met de gebruiker en het profiel (mogelijk) tijdelijk afgesloten. Wanneer een gebruiker is aangesloten bij een organisatie of vereniging, zie je dit terug in zijn/haar profiel. ZZP'ers dienen een geldig Kamer van Koophandel nummer weer te geven in het profiel.
- 2. Dagelijkse controle en moderatie
Etten-leurvoorelkaar controleert dagelijks alle geplaatste hulpvragen, hulpaanbod en alle berichten. Bij activiteiten die niet voldoen aan onze algemene voorwaarden of gedragsregels grijpen wij in. De betreffende gebruiker(s) wordt hier altijd over ingelicht.
- 3. Lokale samenwerkingen
Etten-leurvoorelkaar werkt op lokaal niveau nauw samen met zorg-, welzijns- en vrijwilligersorganisaties. In de gemeenten waar wij een samenwerkingsovereenkomst hebben wordt lokaal de afspraak gemaakt dat organisaties (zorg/welzijn) ondersteuning bieden aan mensen met een hulpvraag. Zij kunnen desgewenst helpen bij het vinden en selecteren van vrijwilligers en zo een betrouwbare match verder waarborgen.
- 4. Goed bereikbare helpdesk
Voor vragen, opmerkingen of feedback is NLvoorelkaar, de overkoepelende organisatie, bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur. Via e-mail of telefonisch via 088-8000603. Neem ook contact op met onze helpdesk wanneer je een onprettige ervaring hebt met een andere gebruiker op onze website of tijdens een afspraak. Op deze manier werken we samen aan een veilig en vriendelijk platform.
- 5. Wij beschermen jouw privacy
Als gebruiker van Etten-leurvoorelkaar wordt je privacy door ons beschermd:
- Alleen je voornaam en de cijfers van jouw postcode (dus op wijkniveau, niet op straatniveau) zijn zichtbaar voor andere gebruikers. De postcode is nodig om te weten in welke stad of wijk je hulp vraagt of biedt en om zo matches te realiseren.
- Je kiest zelf of je zichtbaar wilt zijn met je hulpvraag of –aanbod, of dat je liever reageert op een ander. Uit ervaring weten we dat het plaatsen van een hulpvraag vaker leidt tot een reactie.
- Berichten tussen gebruikers vinden versleuteld via de website plaats. Een e-mailadres wordt dus niet vrijgegeven, alleen wanneer je dat zelf wilt.
Lees alle details over privacy in het privacy statement.- 6. Wekelijkse controle op gebruikers
Wekelijks controleren we ook alle aangemelde gebruikers. Hierbij wordt gekeken naar leeftijd en incomplete accounts. Bij vragen wordt contact opgenomen met de gebruiker en kan een gebruiker (tijdelijk) op niet-actief worden geplaatst, tot de benodigde gegevens verkregen zijn.
- 7. Direct actie bij het schenden van de voorwaarden of gedragsregels
Etten-leurvoorelkaar neemt direct actie op het moment dat een gebruiker de algemene voorwaarden of gedragsregels schendt. Wanneer we geloven dat er een wezenlijk risico bestaat voor onveilige of onprettige situaties, verwijderen we alle inhoud en accounts. Hierin werken we indien nodig ook samen met organisaties en onze lokale partners.
- 8. Gebruikers schrijven referenties over elkaar voor een betrouwbare website
Bij een match tussen twee gebruikers vragen wij altijd om een bedankje of aanbeveling te schrijven. Deze referenties zijn te lezen in het profiel van de gebruikers. Heb je zelf een leuke of bijzondere match gevonden? Laat dan dus altijd even een referentie achter. Leuk voor de ander om te ontvangen én handig voor andere gebruikers!
- 9. Aansprakelijkheid & verzekeringen
Een ongelukje zit in een klein hoekje. Gelukkig ben je in de meeste gevallen via je eigen (aansprakelijkheids)verzekering verzekerd. Neem vooraf altijd wel even contact op met je verzekering om een melding te maken en geef aan dat je vrijwilligerswerk bij een ander doet. Zo ben je kosteloos verzekerd in dit soort situaties.
Wanneer je als vrijwilliger aan de slag gaat bij een organisatie, ben je in de meeste gevallen verzekerd voor de risico's en aansprakelijkheden die komen kijken bij het uitvoeren van de taken. Deze verzekering wordt landelijk geregeld door de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Informeer altijd bij een kennismakingsgesprek hoe dit bij de desbetreffende organisatie geregeld is.