Social Return &
betrokken ondernemen
Maatschappelijk Verantwoord & Betrokken Ondernemen
Samen maken we het verschil, ook vanuit je werk!
Maatschappelijk verantwoord en betrokken ondernemen (MVO/MBO) is iets terugdoen voor de samenleving, met wat jij of je organisatie al in huis heeft. Dat kan met mensen, middelen, geld of kennis.
Steeds meer bedrijven ontdekken dat dit niet alleen goed is voor de wereld om ons heen, maar óók voor henzelf. Het versterkt je team, vergroot je zichtbaarheid en maakt je aantrekkelijker als werkgever.
Werk je samen met een (semi)overheidsorganisatie? Dan kom je waarschijnlijk ook in aanraking met Social Return. Goed nieuws: ook vrijwilligerswerk door medewerkers telt mee. Een mooie kans om impact te maken, voor je organisatie én voor een ander.
Waar zit het verschil tussen Maatschappelijk Verantwoordelijk/Betrokken te Ondernemen (MVO/MBO) en SROI? Dat hangt ervan af waaruit het initiatief komt. Bij MVO/MBO zijn werkgevers zelf de initiatiefnemers. Bij SROI is de inkoop van de overheid leidend, dus wordt MVO/MBO min of meer opgelegd.
MVO/MBO
Maatschappelijk Verantwoordelijk/Betrokken te Ondernemen (MVO/MBO), is de vrijwillige bijdrage van bedrijven aan de samenleving door het delen van resources zoals mensen, middelen, munten en expertise. Naast de maatschappelijke impact blijkt dat MVO/MBO bijdraagt aan alle functionele gebieden binnen een organisatie, zoals marketing en HR-management. Aan de basis van de filosofie staat het 5M-model
Social Return
Veel bedrijven krijgen in hun werkzaamheden voor overheids- of (semi)publieke instellingen te maken met een social return verplichtingen. Een waardevolle manier om naast de opdracht ook op sociaal gebied een bijdrage te leveren. Dat kan op diverse manieren en een van die manieren is (en wellicht wist je dat nog niet) vrijwilligerswerk via jouw bedrijf. Lees hier meer over de kansen van social return en medewerkersvrijwilligerswerk.