Op je persoonlijke pagina kan je hulpvragen stellen.
Stap 1:
Dit kan je doen door op
“Mijn vragen” te klikken.
Klik daarna op
“Vraag plaatsen”.
Maak daarna een keuze of voor
“Vraag voor mezelf” of
“Vraag voor familie of vrienden”.
Stap 2:
Vul je postcode is.
Stap 3:
Maak een titel voor de vraag, maak een duidelijke titel waarin het gevraagde duidelijk naar voren komt.
Dus niet “
Vrijwilliger gevraagd” maar “
Hulp in de huishouding gevraagd”,
of “
Maatje gevraagd voor gezellige vrouw van 78 jaar”
LET OP:
De hulpvragen zijn openbaar en dus voor iedereen zichtbaar.
Deel geen persoonlijke gegevens zoals achternaam, adres of telefoonnummer via een hulpvraag.
Dit soort gegevens kan je met vrijwilligers delen via een persoonlijk bericht.
Stap 4:
Wanneer mensen klikken op je pakkende titel is het van belang dat ze antwoord krijgen op de onderstaande vragen.
Dit vul je in bij “
Beschrijf waarom en waarbij je hulp nodig hebt”
•
Wat de vraag is. Als je de titel niet duidelijk genoeg vindt,
dan kan je de vraag nog duidelijker stellen of toelichten.
•
Van wie de vraag komt. Geef een korte beschrijving van jezelf of de situatie.
Geef hierbij ook aan waarom de hulp van een vrijwilliger nodig is.
Je hoeft niet alles bloot te leggen, maar wat achtergrond informatie levert
begrip op.
Bijvoorbeeld: “
Mevrouw van 92 is slecht ter been en zoekt iemand
die haar kan helpen met de boodschappen.”
•
Voor wie de vraag bedoeld is. Wie zoek je? Is het een man of vrouw?
Denk aan leeftijd en eventuele hobby’s of interesses.
•
Wat je verwacht van de mensen die reageren. Wees zo concreet mogelijk in
je verwachtingen en geef duidelijk de werkzaamheden aan.
Bijvoorbeeld “
Ik zoek iemand om mijn tuin te onderhouden, takken te snoeien en
gras te maaien” of “
Ik zoek een maatje om samen spelletjes mee te spelen
(rikken, klaverjassen) of om te gaan wandelen.”
•
Frequentie contact. Geef duidelijk aan wanneer en hoe vaak je
de hulp zou willen.
Zo weet de vrijwilliger of dit mogelijk is of geef aan dat dit in overleg kan.
Dan kan je elkaar in het gesprek tegemoet komen.
Stap 5:
Geef aan op welk vlak je hulp wilt hebben. “
Sociaal”, “
Praktisch” of
“
Ondersteuning voor organisaties”. Hierna kan je dit specificeren.
Je kan zoveel vinkjes zetten als dat je wilt.
Stap 6:
Geef aan hoe vaak iemand nodig is. Als je kiest voor “
eenmalig of periode”,
dan kan je aangeven op de kalender wanneer je de hulp zou willen hebben.
Je kan aangeven dat het “
niet uitmaakt” of “
1 datum kiezen”
of “
een periode aangeven op de kalender”.
Kan je het niet zo specifiek aangeven dan klies je voor “
Soms” of “
Regelmatig”.
Stap 7:
Klik op “
Plaats vraag”. Je vraag is nu geplaatst. Deze staat nu op de site.
Mensen die hulp aanbieden en een overeenkomst hebben met jouw vraag krijgen hierover een mailtje.