Van Oers Marathon liep ook in coronatijd
Met alternatief evenement ging Van Oers Marathon Brabant toch door in coronatijd
Toen het coronavirus in maart definitief zijn intrede deed in, was nog niet meteen duidelijk hoeveel impact het virus op bedrijven, organisaties en evenementen zou hebben. Tegen de tijd dat het mei werd, was dat al veranderd. Het bestuur van de Van Oers Marathon Brabant, de jaarlijkse hardloopwedstrijd in Etten-Leur op de laatste zondag van oktober, zag zich noodgedwongen hun evenement in fysieke vorm te annuleren. Niemand van de bestuursleden zag voor zich hoe dat in de anderhalve meter samenleving wél zou kunnen.
De organisatie was daarmee een van de eersten in de regio en landelijk die zo’n beslissing nam. Uiteindelijk volgden veel meer hardloopevenementen.
Moeilijk besluit voor bestuur
“Dat besluit moest wel inzinken,” vertelt Marloes Nijland, bestuurslid communicatie en marketing. “We waren er tijdens een digitale bestuursvergadering verrassend snel over eens dat we ons evenement wel moesten annuleren. Het zou ook niet het juiste signaal afgeven. Maar het was slikken. We zijn het hele jaar door met de organisatie bezig en de dag zelf is voor ons de kers op de spreekwoordelijke taart. Het is zo’n groot feest om al die hardlopers en toeschouwers in Etten-Leur te ontvangen. En een traditie waar we echt trots op zijn. We zetten dit evenement mooi wel al meer dan dertig jaar met alleen maar vrijwilligers neer. Ook wij als bestuur zijn vrijwilligers.”
Thuiseditie van de marathon
Op zoek naar een alternatief, dan maar virtueel
Nadat het besluit bij iedereen ingedaald was, werd er meteen vooruit gekeken. Als er geen alternatief kwam, zou de Van Oers Marathon Brabant een jaar uit beeld zijn. “Dat wil je niet als organisatie. Het is juist belangrijk om zichtbaar te zijn in deze tijd als organisatie en ook naar de deelnemers toe,” gaat Marloes verder. “Dus moesten we iets anders verzinnen. Atletiekvereniging Achilles had toen al een virtuele wedstrijd gehouden, waarbij ze de app Strava gebruikten. Ik had daar zelf aan meegedaan en zo ontstond het idee om ook vanuit de Van Oers Marathon Brabant een soortgelijk virtuele hardloopwedstrijd te organiseren. Ik heb daarop onderzocht en uitgewerkt op welke manier wij onze wedstrijd konden organiseren. Daar is de “Thuiseditie” uit voortgekomen. Het idee in een notendop: loop je eigen rondje. Omdat we drukte wilden voorkomen, kozen we voor een thuiseditie van 2 weken met 3 weekenden: van 10 t/m 25 oktober 2020. Die laatste datum zou onze marathondag zijn geweest. En omdat je in twee weken best meerdere afstanden kan lopen, mocht dat ook.”
Voor de thuiseditie van de Van Oers Marathon Brabant konden deelnemers kiezen uit alle onderdelen van het programma: 5 kilometer, 10 kilometer, halve marathon, marathon, de Familieloop met kinderen en ook het nieuwe onderdeel 15 kilometer wandelen. Net als bij de echte Van Oers Marathon Brabant werd een klassement opgemaakt voor de eerste vier hardloopafstanden. “En omdat we een persmoment na afloop wilden hebben, besloten we een tweede klassement toe te voegen, dat van deelnemers uit Etten-Leur. Want dan konden we persoonlijk langs om de prijzen uit te reiken.”
Sponsoring van Van Oers Accountancy & Advies
Marloes had met de voorzitter en later met het bestuurslid sponsoring contact met hoofdsponsor Van Oers Accountancy & Advies over deze thuiseditie. “Gelukkig stelde Van Oers een budget beschikbaar, zodat we diverse prijzen beschikbaar konden stellen voor zowel het klassement als extra prijzen. Want je wil mensen extra stimuleren om mee te doen. Ze moesten nu immers wel hun eigen rondje lopen en ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is. Ik heb ook veel gesproken met het hoofd marketing van Van Oers over manieren om promotie voor onze thuiseditie te maken. We konden veel leuke ideeën verzinnen, maar het was lastig inschatten in hoeverre ze succesvol zouden zijn. Uiteindelijk hebben we voor een groot prijzenpakket kunnen zorgen. Van Oers Accountancy & Advies zorgde voor ontzettend mooie spandoeken die we op de Markt konden plaatsen. Daar hebben we veel positieve reacties op gehad.”
Promotie maken voor thuiseditie
Daarnaast wilde Marloes vanuit haar verantwoordelijkheid voor communicatie en marketing zoveel mogelijk aandacht voor de thuiseditie creëren. “Omdat je op afstand organiseert, moet je daarvoor social media inzetten. Zo ontstond het idee om mensen extra uit te nodigen om hun deelname te delen op Facebook en Instagram. We bedachten extra prijzen: de leukste selfie, finishfoto, foto onderweg en originele route in Strava. Want als je Strava gebruikt, krijg je een plattegrond van je route. Daar kun je best leuke dingen mee doen. Om mensen nog meer te stimuleren, hebben we ervoor gekozen om drie Garmin horloges te verloten onder iedereen die zijn afstand voltooide.”
Voor de top 3 van elk klassement was er bovendien een gegraveerde medaille met naam, afstand en tijd. Voor de nummers 1 van het klassement en de extra prijzen heeft bestuurslid sponsoring Ria vervolgens een leuk verrassingspakket met een borrelplank van Planken Enzo met verschillende streekproducten samengesteld. “We hebben verder bewust gekozen voor onze vaste leveranciers zoals Winterman Sport voor de graveringen en Iwan Prins voor de inschrijvingen, omdat zij het net zo zwaar hebben in deze tijd. Dankzij Van Oers konden we de kosten voor de prijzen en inschrijvingen prima dragen.”
Thuiseditie werd groots succes
Mensen die mee wilden doen, konden zich voor hun afstand(en) online inschrijven. “Zo wisten we het aantal deelnemers en konden we achter de schermen de uitslagen registreren. Het was veel werk, elke dag heb ik 2 tot 3 uur in het bijhouden van social media en van de uitslagen van twee afstanden gestopt, naast mijn werk. Net als ons bestuurslid wedstrijdorganisatie, die twee afstanden bijhield. Maar het was geweldig. We hadden meer dan 400 ingeschreven deelnemers. Zonder betaalde promotie, daar ben ik nog trots op. Basisschool de Toverlaars deed zelfs uit zichzelf met de groepen 6, 7 en 8 mee!”
Normaal gesproken is aan de Familieloop van de Van Oers Marathon Brabant een goed doel verbonden, ook dit jaar zou dat de Harold van Zundert Stichting zijn. “Dat wilde we niet zomaar voorbij laten gaan. Daarom besloten we dat deelnemers bij hun inschrijving een vrijwillige donatie konden doen. Ook dat werd een groot succes, deelnemers doneerden in totaal 948 euro. Als bestuur hebben we dat verhoogd naar 1.000 euro. De stichting kan daar ontzettend veel moois mee doen. Op 25 oktober reikte ik daarom persoonlijk de cheque uit aan een bestuurslid van de stichting.”
Aandacht voor persoonlijke verhalen van deelnemers
Nog leuker vond Marloes de verhalen die ze binnenkreeg tijdens deze thuiseditie. “Verhalen waar ik actief om heb gevraagd aan deelnemers die zich ingeschreven hadden voor drie of vier afstanden en verhalen die spontaan met me gedeeld werden. Echt fantastisch. Persoonlijke verhalen vertellen is een van de leuke dingen van mijn vak als tekstschrijver en vind ik geweldig. Juist die verhalen maakten veel los.
Zoals Emmy, persoonlijk het fijnste verhaal dat ik mocht vertellen.
Dat van Sarah, vastberaden om haar eerste marathon te lopen na de dood van haar zoon. Ze heeft het wel mooi gehaald!
En wat dacht je van de 75-jarige Gijs, die alle vier de afstanden heeft voltooid. Fantastisch toch? Ik hoop echt dat ik op die leeftijd nog zo actief ben!
Ingrid hield me vanuit Schotland op de hoogte van haar voortgang en omgeving. Superleuk, ik heb haar na afloop nog een echte postkaart gestuurd om haar te bedanken.
Met een grote glimlach genoot ik van de filmpjes die snelle hardloper Ronald deelde via Instagram. Hardlopen is zo’n geweldige sport. Ik ben elke deelnemer net zo dankbaar voor het delen van zijn of haar verhaal.”
Rondje langs de prijswinnaars
Na afloop maakte Marloes zelf het klassement op en kon ze de prijswinnaars op de hoogte stellen. “Daarna heb ik alles op een rijtje gezet en konden we bepalen bij welke prijswinnaars we persoonlijk langs konden gaan. Een aantal medailles hebben we noodgedwongen opgestuurd, bijvoorbeeld omdat ze in België, Den Haag of Castricum woonden. Maar de meeste prijzen hebben Ria en ik samen afgegeven. Wat een feest was dat! Ik vond het een eer om de meeste winnaars persoonlijk hun medaille (coronaproof op afstand) te overhandigen. De meesten ken ik wel vanuit mijn hardloopnetwerk, dat maakte het extra feestelijk. Het was bijvoorbeeld heel fijn om Emmy persoonlijk te ontmoeten, die ook nog eens meegewerkt heeft aan een verhaal over onze thuiseditie in BN/de Stem.”
De verhalen en terugblik op de thuiseditie vind je op de nieuwspagina van de Van Oers Marathon Brabant. Hoewel Marloes het geweldig vond om deze thuiseditie te organiseren, hoopt ze samen met de rest van het bestuur dat ze in 2021 weer een fysieke editie kunnen organiseren. “Al was het maar omdat het registreren van de tijden met een chip een stuk gemakkelijker is!” lacht ze. “En omdat ik het echt miste, de dag van de Van Oers Marathon Brabant met alle hardlopers en toeschouwers samen. Zo’n hardloopfeestje verdient Etten-Leur.”
Bestuursleden gezocht!
Wil jij meehelpen aan dat hardloopfeest? Op de dag zelf zijn ruim 400 vrijwilligers in de weer om het evenement in goede banen te leiden. Je bent van harte welkom om onderdeel van deze dag te worden. Maar het bestuur zelf heeft ook een aantal belangrijke vacatures open, voor de positie van voorzitter, bestuurslid wedstrijdorganisatie, werkgroeplid wedstrijdorganisatie (uitvoerende positie, aangestuurd door bestuurslid) en notulist. Bekijk de vacatures op de website van de Van Oers Marathon Brabant. Je komt terecht in een gezellig groepje mensen, die hard werken en sociaal veel leuke dingen doen samen.
Marloes kan daarnaast op het gebied van Communicatie en Marketing nog vrijwilligers gebruiken die mee willen helpen met content creëren zoals interviews en social media, en promotievideo’s maken om het evenement en de sponsors in beeld te brengen. “Op de dag zelf wil ik heel graag interviewers en cameramensen inzetten, om zo ontzettend veel leuke verhalen te kunnen delen.” Wil je Marloes hierbij helpen als vrijwilliger? Ze is te bereiken via [email protected].
De Lelie maalt en draait
Korenmolen De Lelie blijft draaien Enthousiaste groep vrijwilligers houdt samen Korenmolen De Lelie draaiende Door Marloes Nijland Wanneer ik op een regenachtige woensdagmiddag aan kom fietsen bij molen De Lelie, staat het welkomstcomité al voor me klaar bij de ingang. Hier word ik gastvrij ontvangen door Fer van Bergen, vrijwilliger en secretaris van de Stichting Molen “De Lelie”. Vrijwilliger Huub zit binnen aan tafel en terwijl Fer me meer vertelt over de groep, zorgt Huub voor de koffie. Al vrij snel is me duidelijk: de Lelie is een fijne plek waar vrijwilligers alles doen om de molen draaiende te houden. Letterlijk en figuurlijk. Bij De Lelie is een groep van 14 vrijwilligers betrokken. Samen zorgen zij o.a. voor het onderhoud aan de molen, het ontvangen van groepen voor rondleidingen en het verkopen van streekproducten in hun winkel. De stichting ontvangt geen subsidie, dus is het hard werken om de molen in stand te houden. Maar dat is voor deze groep vrijwilligers een kleine moeite. De molen is een geliefde plek en iedereen levert vanuit zijn eigen achtergrond en interesse een bijdrage. Zo coördineert Huub vanuit zijn technische kennis het onderhoud dat aan de molen plaatsvindt. En dat is op dit moment nogal wat. “Koop een plank voor 100 euro!” Flinke klus: vernieuwing van de stelling De stelling aan de buitenkant van de molen wordt vernieuwd. Dit doen de vrijwilligers zelf. Het hout moeten ze wel betalen, maar de manuren zijn zo gratis. Daarmee sparen ze een hoop geld uit. Het werk begon met 10 liggende balken, en groeide vanwege de slechte staat van de constructie van de stelling uit tot de vernieuwing van alle 36 liggers. Nu zijn ze druk bezig met het vervangen van de schoren en 12 vakken met ieder 17 stellingplanken. Huub laat me vanaf de eerste verdieping van de molen zien hoe dat eruitziet. Een groot verschil! Het moet de molen veiliger maken en een nog mooier aanzicht geven. Voor de renovatie dachten de vrijwilligers eigenhandig samen een plan uit, dat ze ter goedkeuring voorlegden aan een ervaren bouwkundige. Die was onder de indruk van wat ze zelf hadden uitgedacht. Voor de financiering bedachten ze wat nieuws: “Koop een plank voor 100 euro!” Boven verwachting hebben ze op deze manier nu symbolisch 100 planken ‘verkocht’. Dit was voldoende om alle stellingplanken te kunnen kopen. Er zijn veel mensen die de Molen een warm hart toedragen, zo merk ik uit het gesprek. Van akker tot bakker Even terug naar wat er in De Lelie eigenlijk gebeurt. De molen doet weer zijn dienst als korenmolen. De vrijwilligers produceren hier namelijk hun eigen streekproducten, zoals meel, muesli en zelfs bloem. De molen maalt op de ambachtelijke wijze zijn meel tussen de molenstenen, gebruikmakend van de wind. Het ambacht van de molenaar is sinds kort ook opgenomen in de Wereld Erfgoed lijst. De molen heeft hier vernuftige installaties voor, laat Huub me zien. Het blijkt een mooi systeem, dat er ook nog eens voor zorgt dat niets verloren gaat. De tarwe komt van boer Jac Verhulst uit Etten-Leur, die biologisch teelt zonder kunstmest of bestrijdingsmiddelen. Blijft er bij de molen restafval over na het productieproces, dan gaat dat terug naar de Hillekenshoeve van boer Jac als veevoer. Zo is de cirkel rond. Verkoop van eigen streekproducten Wat de molen produceert, verkopen ze zelf in de winkel in de molen. Bakkerij Elias verkoopt dit ook in hun winkel en zij bakken er molenbrood van. Ook wordt het afgenomen door bedrijven als de Menmoerhoeve en pannenkoekenrestaurant de Hooge Neer. Die laatste liggen door de coronamaatregelen helemaal stil. En dat heeft natuurlijk zijn weerslag op Molen de Lelie. Maar deze groep vrijwilligers gaat niet bij de pakken neer zitten! Minder bezoekers in coronatijd Er is niet alleen een deel van de verkoop voor de molen weggevallen. Ook de workshops en rondleidingen die de stichting normaal in de molen organiseert, zijn tijdelijk stilgelegd. De molen is niet groot genoeg voor groepen in deze tijd en een groot deel van de vrijwilligers valt nu eenmaal in de risicogroep. Daarom kon het lesprogramma voor scholen, waar ze net de pilot van achter de rug hadden, ook niet doorgaan. Normaal gesproken ontvangt de molen zo’n 2.000 bezoekers per jaar. Op de normale openingsdagen, maar ook tijdens festiviteiten zoals Koningsdag, Havenfeesten, Molendagen en Open Monumentendag. De Lelie is dan een plek van komen en gaan van mensen. Het is voor de vrijwilligers moeilijk dat juist het allerleukste, mensen ontvangen en ontmoeten, nu even in mindere mate kan. Er is ook een positieve kant: nieuwe plannen Ja, het is een lastige periode, maar die gaf tegelijkertijd ruimte voor nieuwe ideeën. Zo is de lay-out van de verpakking van de meel en muesli veranderd, laat Fer me tegen het einde van ons gesprek zien. Door die lay-out, met bijvoorbeeld stickers in plaats van nietje, kunnen de producten zelfs in de supermarkt belanden. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn! Dan komen nog meer mensen in aanraking met deze producten. Zo kunnen de vrijwilligers de Molen zeker in stand houden. Molen de Lelie heeft inmiddels een grote vaste klantenkring. Dat is leuk om te horen, want de mensen komen zelfs uit Wouw, Huijbergen en Ridderkerk! Zelf koop ik meteen een pak muesli en pannenkoekenmeel. Als dat bevalt (en dat lijkt me wel), kom ik zeker weten vaker langs, als klant. Vrijwilliger worden? Wie zelf vrijwilligerswerk bij Molen de Lelie wil doen, is altijd welkom. Dat begint met een goed gesprek om te zien wat je zelf wilt en of je in het team past. Dat laatste is belangrijk, het moet van twee kanten goed voelen. De stichting wil vooral dat de molen een fijne plek is voor elke vrijwilliger, waar ze de handen uit de mouwen kunnen steken én samen ontspannen. De Molen financieel steunen? De winkel in de molen is elke woensdag- en zaterdagmiddag van 12.00 tot 16.00 uur geopend. Hier vind je de producten zoals meel voor brood of pannenkoeken, muesli en appeltaartmix. Allemaal in de molen zelf gemaakt. Je vindt deze producten ook in de boerderijwinkels van Groenten van de Boer (Attelakenseweg 8), Luijkx (Oude Koekoekweg 20) en Lauwerijssen (Lage Vaartkant 25). Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Forward
Lees het verhaal