Voorlezen is een feest!

Als vrijwilliger voorlezen is een feest! Als vrijwilliger voorlezen is een feest! Door Marloes Nijland Het is een gezellige boel als ik op een woensdagmiddag het gebouw van Atletiekvereniging Achilles binnenloop. In de kantine zijn kinderen lekker aan het kleuren, op een tafel liggen mooi versierde naamkaartjes en een mij bekende vrijwilliger komt net naar beneden gelopen. Ik ben hier bij het “Voorleesfeest”, een mooi initiatief van voorlezen en huiswerkbegeleiding voor kinderen die van huis uit géén Nederlands spreken. De doelgroep zijn kinderen van 3 tot 7 jaar. Op deze leeftijd is de opname van taal het hoogst. Op een leuke manier voorgelezen worden, samen knutselen of samen je huiswerk maken – hier wordt goed werk verricht! Ik heb hier een gesprek over met Mirjam Verschuur, die de coördinatie doet van de aanmeldingen, vrijwilligers en overleggen. Vrijwilligster Ineke, die hier gastvrouw is, schuift gezellig bij ons aan. De kinderen zijn al naar boven. Zij worden voorgelezen door vrijwilligster Anneke en Norah, een pabo-stagiaire. De oudere kinderen zijn onder begeleiding van vrijwilligster Jacqueline en pabo-stagiaire Sophia hun huiswerk aan het maken. Voorleesfeest Lange historie Dit mooie vrijwilligerswerk is ontstaan vanuit de Mariaparochie, waar taallessen aan statushouders werden en nu nog worden gegeven. Het idee was dat er ook voor kinderen iets moest komen waarbij zij hun Nederlandse taalvaardigheid konden uitbreiden. Zo is het “Voorleesfeest” begonnen. Eerst op de locatie aan de Edward Poppelaan. Toen er vanwege nieuwbouw daar een nieuwe locatie gezocht moest worden, kwamen ze via Anneke terecht bij Achilles. Hier mogen ze op woensdagmiddag gebruikmaken van de kantine en twee ruimtes boven. Een ontzettend fijne plek, vertelt Mirjam. Jeanne, een vrijwilligster van Achilles, zorgt voor het openen en sluiten en voor de koffie en thee. De vrijwilligers van het “Voorleesfeest” zijn ontzettend blij dat ze op deze prachtige locatie hun activiteit voort kunnen zetten. Nederlands leren op een leuke en spontane manier Het voorlezen is om meerdere redenen belangrijk voor deze kinderen. Zij vergroten zo op een spontane manier hun woordenschat, maar leren meteen ook basisvaardigheden zoals op je beurt wachten, samenwerken, enz. Met het voorlezen zijn de vrijwilligers altijd met z’n tweeën, want met jonge kinderen zijn extra handjes nu eenmaal nodig. De vrijwilliger die voorleest kan dan ongestoord zijn/haar verhaal vertellen. Welk verhaal, dat wordt door de vrijwilliger zelf bepaald. Uiteraard sluiten ze regelmatig aan bij de periode van het jaar, zoals seizoenen, feesten, vakantie. Na elke voorleesbeurt maakt de voorlezer een verslagje voor de rest van de groep vrijwilligers. Zo wordt voorkomen dat de volgende voorlezer per ongeluk hetzelfde verhaal van zijn/haar voorganger kiest. En het biedt eveneens leermomenten voor de collega vrijwilligers. Na het verhaal is er altijd nog limonade voor de kinderen en een kleine verwerkingsactiviteit passend bij het voorleesthema zoals een spel, lied, dansje of creatieve activiteit. Kinderen willen nu eenmaal graag iets doen. De voorleesvrijwilligers werken volgens een rooster. Sinds dit schooljaar draaien er ook twee 2e jaars pabostudenten van Avans mee. Zij verdienen hier studiepunten mee en komen met nieuwe en andere inzichten en verhalen. Het is vooral belangrijk dat zowel de vrijwilliger als de kinderen plezier beleven aan het uurtje voorlezen. Voor de huiswerkbegeleiding is Jacqueline iedere week aanwezig. Kinderen nemen opdrachten mee die ze vanuit school moeten oefenen, denk aan topografie, rekenen, spelling. De jongste kinderen in de huiswerkgroep die van school nog géén huiswerk meekrijgen oefenen met lezen en woordenschat. Als Mirjam en ik een kijkje nemen, laten een aantal jongens trots zien waar ze mee bezig zijn. Brede aanpak loont Het is duidelijk dat alle kinderen die hier komen heel leergierig zijn. Zij hebben enorm veel plezier tijdens het voorlezen en doen enthousiast mee. De kinderen komen via allerlei kanalen bij het “Voorleesfeest” terecht, zoals de bibliotheek, Voorleesexpres, remedial teachers, vluchtelingenwerk en gemeente. Vaak komt het hele gezin mee en zitten de moeders een uurtje met een kop thee of koffie bij elkaar. Ineke vertelt dat er meestal een gesprek ontstaat over wat er op dat moment speelt. Zo betrekken ze het gehele gezin bij de taalontwikkeling. Dat is een mooi uitgangspunt. Help je mee? Er is nu een groep van 11 vrijwilligers die om beurten het voorlezen op zich nemen. Een kleine tijdsinvestering, dus mocht je zelf zin hebben om een groep kinderen voor te lezen dan ben je van harte welkom, ongeacht je leeftijd. Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Forward

Lees het verhaal

Geïnspireerd...?

Meld je aan

Meer inspiratie?

Bekijk alle verhalen