De Gong gaat door ondanks Corona
Door Marloes Nijland
Wijkgebouw De Gong ken ik wel van naam, maar een bezoek heb ik er nooit eerder aan gebracht. Als ik op woensdag 25 november het gebouw binnenloop, dat zich aan de Trompetlaan naast de Lidl bevindt, wachten bestuursleden Kees van Aert en Joyce Braaksma in ‘de huiskamer’ op me. We verplaatsen ons eerst naar een aparte ruimte, waar onder andere dagelijks een taalcursus plaatsvindt. Kees zet de tafels op wieltjes zodanig dat we netjes op 1,5 meter zitten en dan ontstaat er een mooi gesprek over wat de Wijkvereniging Buurtbelang Grauwe Polder allemaal organiseert en faciliteert. En dat is veel!
Met veel plezier luister ik naar het enthousiasme van Kees en Joyce over wat er allemaal te doen is in dit wijkgebouw. Niet alleen voor de wijk de Grauwe Polder, maar juist voor heel Etten-Leur. Dan gaat het om eigen activiteiten en evenementen vanuit de wijkvereniging, maar ook externe partijen mogen gebruikmaken van de faciliteiten van De Gong voor activiteiten, evenementen en cursussen. Zo is het wijkgebouw een belangrijke plek voor GGZ Breburg. Zij organiseren elke maandag “De aanloop”, een ontmoetingsplek voor mensen die niet meer goed weten wat ze kunnen of willen. Die kunnen hier op adem komen en zichzelf oriënteren op wat er komen kan. Aan de muren van het gebouw hangen een paar kunstwerken die tijdens de knutselgroep van de GGZ worden gemaakt.

In De Gong ontmoet je elkaar
In wijkgebouw De Gong gebeurt eerlijk gezegd te veel om op te noemen op het gebied van ontmoeten, van elkaar leren en elkaar helpen en ontspannen. Om je toch een idee te geven, er zijn bijvoorbeeld de bridgeclubs, linedance lessen en middagen, kinderdisco, bingo, om de 2 tot 3 maanden een pubquiz, yoga, aerobic-gym en rug-training, taalcursussen, cursussen van o.a. Trigion, Indigo en huisartsenpost, de keuringsarts, begeleiding van Talenterwijs Talentbegeleiding, begeleiding van hsp’ers (hoogsensitief) door Liaroma, informatieavonden van de gemeente en ontmoetingen vanuit Surplus voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH).
Met de verhuur aan externe partijen kan de wijkvereniging financieel gezond blijven bestaan. Het gebouw heeft hier ook de juiste faciliteiten voor: drie ruimtes die dankzij flexibele wanden tot grotere ruimtes om te toveren zijn, een kantoor voor gesprekken, een gezellige huiskamer en een bar met klein keukentje. Het gebouw zit overigens aan de sportzaal vast, waardoor je eventueel ook de sportactiviteiten kunt zien vanuit de huiskamer. De Gong is met medewerking van de gemeente in 2018 nog volledig verbouwd, nadat de nieuwe school Sonate gebouwd werd. Wat er in De Gong juist niet plaatsvindt, zijn feesten, borrels en dergelijke, in verband met de oneerlijke concurrentie richting horeca.
Eigen activiteiten vanuit wijkvereniging
Aan ideeën voor nieuwe activiteiten geen gebrek bij deze wijkvereniging. Een groot eigen succes is het Repair Café, dat elke laatste zaterdagmiddag van de maand plaatsvindt. Dan kun je in het gebouw terecht voor gratis reparaties en advies met betrekking tot o.a. computers, kleding, huishoudelijke apparaten en fietsen. Deze middag wordt echt druk bezocht, en het draagt mooi bij aan een duurzame samenleving.
Daarnaast is er gestart met een Filosofie Café, waar ook veel behoefte aan bleek te zijn. De vereniging organiseerde vorig jaar bijvoorbeeld ook een multiculturele dag, beurs voor alternatieve geneeskunde, rommelmarkt met Sinterklaas… Maar ja, toen kwam corona in maart.
vrijwilligerswerk is leuk en gezellig
Gevolgen van coronamaatregelen
Al pratende geeft Kees toe dat corona veel impact heeft op de activiteiten en functie van wijkgebouw De Gong. In maart moest het wijkgebouw noodgedwongen dicht. Begin juni ging De Gong weer open, na de dringende vraag van de gemeente of de GGZ er weer “de Aanloop” mocht organiseren. Tussendoor is het wijkgebouw in november nog dicht geweest in de twee weken dat er zwaardere coronamaatregelen golden, toen ook musea, theater, bioscopen en sportscholen dicht moesten.
Ondanks het coronavirus blijft de vereniging kijken naar wat er wél veilig georganiseerd kan worden op 1,5 meter afstand. Zo is vandaag de bridgeclub aanwezig (de andere is helaas te groot in ledenaantal) en kunnen de taalcursussen en andere cursussen in klein gezelschap gewoon doorgaan. De kinderdisico is wel tijdelijk geannuleerd omdat de veelal oudere, in de risicogroep vallende vrijwilligers zich daar niet goed bij voelden.
Er is een echtpaar langs geweest, zo vertelt Joyce, dat niet langer kon dansen bij hun vereniging, maar wel graag wilde blijven oefenen. De man en vrouw huren daarom nu tijdelijk een ruimte in De Gong. Zo blijft de vereniging zich inzetten voor ontmoetingen, elkaar helpen en ontspannen.
Tijdelijke oplossing voor Repair Café
Het Repair Café is weliswaar stilgelegd, maar de kledingreparaties gaan in andere vorm door. De twee vrijwilligers Diny van Gils en Gerda Godrie-van Gils willen deze reparaties blijven uitvoeren. Kleding lever je op maandagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur in De Gong in een gesloten zak in. Aan de buitenkant bevestig je een briefje met naam, telefoonnummer en mailadres. Op de kleding speld je zelf het verzoek om reparatie. Voor inkorten geldt dat je broek, rok of jurk op de gewenste lengte moet spelden of omstrijken. En vergeet de rits niet als die gerepareerd dient te worden. Diny en Gerda komen de kleding eens in de twee weken ophalen. Ophalen kan dan weer op maandag tussen 10.00 en 12.00 uur. Een ideale oplossing!

De vrijwilligers van De Gong
De wijkvereniging en haar activiteiten draait volledig op vrijwilligers, zowel het bestuur als de helpende handen. Kees reageerde jaren geleden op een advertentie, toen de wijkvereniging niet meer actief was en nieuw leven ingeblazen diende te worden. Het gebouw werd destijds beheerd door Surplus. Samen met twee anderen heeft Kees de wijkvereniging destijds opnieuw opgestart. Joyce woonde al ruim 45 jaar in deze wijk, maar had tot een aantal jaar geleden nooit een stap binnen gezet. Toen ze dat bij een nieuwjaarsborrel wel deed, had ze meteen een klik met de groep gastvrouwen. En zo begon haar avontuur in het bestuur van de wijkvereniging. Kees is druk bezig haar verschillende taken te leren, zoals het gebruik van het systeem Zaalverhuur om alle reserveringen, vrijwilligers en facturatie goed te regelen.
De wijkvereniging heeft verder een vrijwilligerspoule van zo’n 15 vrijwilligers voor de activiteiten, en een poule van 8 tot 10 gastvrouwen/gastheren die de bar bedienen. Het is een hechte groep mensen die zich met veel plezier inzetten voor de vele activiteiten in De Gong. En natuurlijk wordt er goed voor deze vrijwilligers gezorgd, met bijvoorbeeld een jaarlijkse vrijwilligersavond. Nieuwe vrijwilligers mogen zich natuurlijk altijd melden! Wat je ook wil doen, er wordt gekeken naar wat bij je past, want vrijwilligerswerk is en blijft in de eerste plaats leuk en gezellig.
Verbinden en ontmoeten
De Gong is een echte ontmoetingsplek voor iedereen
Verbinden en ontmoeten, daar draait het in wijkgebouw De Gong om. De deur staat open voor jong en oud, ook als je gewoon een kopje koffie of thee wil komen drinken. Al kan dat nu tijdelijk vanwege de coronamaatregelen even niet omdat de horeca gesloten is. Kees en Joyce vinden het vooral jammer van de spontane ontmoetingen die hierdoor niet plaats kunnen vinden. Iemand die even koffie wil drinken tijdens het wachten op zijn vrouw die bij de fysio naast het wijkgebouw een afspraak heeft.
Een groep mannen die kaarten in de huiskamer. Mensen die gewoon even een praatje met de gastvrouw/-heer achter de bar willen maken. We hopen dat zij snel weer terecht kunnen in De Gong. Dan kom ik ook zeker een keer binnengelopen voor dat kopje koffie, uitkijkend naar nieuwe ontmoetingen.
Bestuursleden gezocht!
Het bestuur van de Wijkvereniging Buurtbelang Grauwe Polder bestaat nu alleen uit voorzitter/secretaris Eric, penningmeester Kees en algemeen bestuurslid Joyce. Met z’n drieën houden ze de vereniging en de activiteiten zo goed mogelijk draaiende, maar versterking is absoluut gewenst. Al is het maar vanwege de noodzakelijke back-up. Wil jij meehelpen met de geweldige activiteiten en samenkomsten in De Gong? Zoals Kees zegt: je houdt er leuke contacten en een groter netwerk aan over. Kijk snel op de website van Wijkvereniging Grauwe Polder en neem contact op met Eric of Kees via [email protected] of [email protected].
Oers Marathon liep door
Van Oers Marathon liep ook in coronatijd Met alternatief evenement ging Van Oers Marathon Brabant toch door in coronatijd Toen het coronavirus in maart definitief zijn intrede deed in, was nog niet meteen duidelijk hoeveel impact het virus op bedrijven, organisaties en evenementen zou hebben. Tegen de tijd dat het mei werd, was dat al veranderd. Het bestuur van de Van Oers Marathon Brabant, de jaarlijkse hardloopwedstrijd in Etten-Leur op de laatste zondag van oktober, zag zich noodgedwongen hun evenement in fysieke vorm te annuleren. Niemand van de bestuursleden zag voor zich hoe dat in de anderhalve meter samenleving wél zou kunnen. De organisatie was daarmee een van de eersten in de regio en landelijk die zo’n beslissing nam. Uiteindelijk volgden veel meer hardloopevenementen. Moeilijk besluit voor bestuur “Dat besluit moest wel inzinken,” vertelt Marloes Nijland, bestuurslid communicatie en marketing. “We waren er tijdens een digitale bestuursvergadering verrassend snel over eens dat we ons evenement wel moesten annuleren. Het zou ook niet het juiste signaal afgeven. Maar het was slikken. We zijn het hele jaar door met de organisatie bezig en de dag zelf is voor ons de kers op de spreekwoordelijke taart. Het is zo’n groot feest om al die hardlopers en toeschouwers in Etten-Leur te ontvangen. En een traditie waar we echt trots op zijn. We zetten dit evenement mooi wel al meer dan dertig jaar met alleen maar vrijwilligers neer. Ook wij als bestuur zijn vrijwilligers.” Thuiseditie van de marathon Op zoek naar een alternatief, dan maar virtueel Nadat het besluit bij iedereen ingedaald was, werd er meteen vooruit gekeken. Als er geen alternatief kwam, zou de Van Oers Marathon Brabant een jaar uit beeld zijn. “Dat wil je niet als organisatie. Het is juist belangrijk om zichtbaar te zijn in deze tijd als organisatie en ook naar de deelnemers toe,” gaat Marloes verder. “Dus moesten we iets anders verzinnen. Atletiekvereniging Achilles had toen al een virtuele wedstrijd gehouden, waarbij ze de app Strava gebruikten. Ik had daar zelf aan meegedaan en zo ontstond het idee om ook vanuit de Van Oers Marathon Brabant een soortgelijk virtuele hardloopwedstrijd te organiseren. Ik heb daarop onderzocht en uitgewerkt op welke manier wij onze wedstrijd konden organiseren. Daar is de “Thuiseditie” uit voortgekomen. Het idee in een notendop: loop je eigen rondje. Omdat we drukte wilden voorkomen, kozen we voor een thuiseditie van 2 weken met 3 weekenden: van 10 t/m 25 oktober 2020. Die laatste datum zou onze marathondag zijn geweest. En omdat je in twee weken best meerdere afstanden kan lopen, mocht dat ook.” Voor de thuiseditie van de Van Oers Marathon Brabant konden deelnemers kiezen uit alle onderdelen van het programma: 5 kilometer, 10 kilometer, halve marathon, marathon, de Familieloop met kinderen en ook het nieuwe onderdeel 15 kilometer wandelen. Net als bij de echte Van Oers Marathon Brabant werd een klassement opgemaakt voor de eerste vier hardloopafstanden. “En omdat we een persmoment na afloop wilden hebben, besloten we een tweede klassement toe te voegen, dat van deelnemers uit Etten-Leur. Want dan konden we persoonlijk langs om de prijzen uit te reiken.” Sponsoring van Van Oers Accountancy & Advies Marloes had met de voorzitter en later met het bestuurslid sponsoring contact met hoofdsponsor Van Oers Accountancy & Advies over deze thuiseditie. “Gelukkig stelde Van Oers een budget beschikbaar, zodat we diverse prijzen beschikbaar konden stellen voor zowel het klassement als extra prijzen. Want je wil mensen extra stimuleren om mee te doen. Ze moesten nu immers wel hun eigen rondje lopen en ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is. Ik heb ook veel gesproken met het hoofd marketing van Van Oers over manieren om promotie voor onze thuiseditie te maken. We konden veel leuke ideeën verzinnen, maar het was lastig inschatten in hoeverre ze succesvol zouden zijn. Uiteindelijk hebben we voor een groot prijzenpakket kunnen zorgen. Van Oers Accountancy & Advies zorgde voor ontzettend mooie spandoeken die we op de Markt konden plaatsen. Daar hebben we veel positieve reacties op gehad.” Promotie maken voor thuiseditie Daarnaast wilde Marloes vanuit haar verantwoordelijkheid voor communicatie en marketing zoveel mogelijk aandacht voor de thuiseditie creëren. “Omdat je op afstand organiseert, moet je daarvoor social media inzetten. Zo ontstond het idee om mensen extra uit te nodigen om hun deelname te delen op Facebook en Instagram. We bedachten extra prijzen: de leukste selfie, finishfoto, foto onderweg en originele route in Strava. Want als je Strava gebruikt, krijg je een plattegrond van je route. Daar kun je best leuke dingen mee doen. Om mensen nog meer te stimuleren, hebben we ervoor gekozen om drie Garmin horloges te verloten onder iedereen die zijn afstand voltooide.” Voor de top 3 van elk klassement was er bovendien een gegraveerde medaille met naam, afstand en tijd. Voor de nummers 1 van het klassement en de extra prijzen heeft bestuurslid sponsoring Ria vervolgens een leuk verrassingspakket met een borrelplank van Planken Enzo met verschillende streekproducten samengesteld. “We hebben verder bewust gekozen voor onze vaste leveranciers zoals Winterman Sport voor de graveringen en Iwan Prins voor de inschrijvingen, omdat zij het net zo zwaar hebben in deze tijd. Dankzij Van Oers konden we de kosten voor de prijzen en inschrijvingen prima dragen.” Thuiseditie werd groots succes Mensen die mee wilden doen, konden zich voor hun afstand(en) online inschrijven. “Zo wisten we het aantal deelnemers en konden we achter de schermen de uitslagen registreren. Het was veel werk, elke dag heb ik 2 tot 3 uur in het bijhouden van social media en van de uitslagen van twee afstanden gestopt, naast mijn werk. Net als ons bestuurslid wedstrijdorganisatie, die twee afstanden bijhield. Maar het was geweldig. We hadden meer dan 400 ingeschreven deelnemers. Zonder betaalde promotie, daar ben ik nog trots op. Basisschool de Toverlaars deed zelfs uit zichzelf met de groepen 6, 7 en 8 mee!” Normaal gesproken is aan de Familieloop van de Van Oers Marathon Brabant een goed doel verbonden, ook dit jaar zou dat de Harold van Zundert Stichting zijn. “Dat wilde we niet zomaar voorbij laten gaan. Daarom besloten we dat deelnemers bij hun inschrijving een vrijwillige donatie konden doen. Ook dat werd een groot succes, deelnemers doneerden in totaal 948 euro. Als bestuur hebben we dat verhoogd naar 1.000 euro. De stichting kan daar ontzettend veel moois mee doen. Op 25 oktober reikte ik daarom persoonlijk de cheque uit aan een bestuurslid van de stichting.” Aandacht voor persoonlijke verhalen van deelnemers Nog leuker vond Marloes de verhalen die ze binnenkreeg tijdens deze thuiseditie. “Verhalen waar ik actief om heb gevraagd aan deelnemers die zich ingeschreven hadden voor drie of vier afstanden en verhalen die spontaan met me gedeeld werden. Echt fantastisch. Persoonlijke verhalen vertellen is een van de leuke dingen van mijn vak als tekstschrijver en vind ik geweldig. Juist die verhalen maakten veel los. Zoals Emmy, persoonlijk het fijnste verhaal dat ik mocht vertellen. Dat van Sarah, vastberaden om haar eerste marathon te lopen na de dood van haar zoon. Ze heeft het wel mooi gehaald! En wat dacht je van de 75-jarige Gijs, die alle vier de afstanden heeft voltooid. Fantastisch toch? Ik hoop echt dat ik op die leeftijd nog zo actief ben! Ingrid hield me vanuit Schotland op de hoogte van haar voortgang en omgeving. Superleuk, ik heb haar na afloop nog een echte postkaart gestuurd om haar te bedanken. Met een grote glimlach genoot ik van de filmpjes die snelle hardloper Ronald deelde via Instagram. Hardlopen is zo’n geweldige sport. Ik ben elke deelnemer net zo dankbaar voor het delen van zijn of haar verhaal.” Rondje langs de prijswinnaars Na afloop maakte Marloes zelf het klassement op en kon ze de prijswinnaars op de hoogte stellen. “Daarna heb ik alles op een rijtje gezet en konden we bepalen bij welke prijswinnaars we persoonlijk langs konden gaan. Een aantal medailles hebben we noodgedwongen opgestuurd, bijvoorbeeld omdat ze in België, Den Haag of Castricum woonden. Maar de meeste prijzen hebben Ria en ik samen afgegeven. Wat een feest was dat! Ik vond het een eer om de meeste winnaars persoonlijk hun medaille (coronaproof op afstand) te overhandigen. De meesten ken ik wel vanuit mijn hardloopnetwerk, dat maakte het extra feestelijk. Het was bijvoorbeeld heel fijn om Emmy persoonlijk te ontmoeten, die ook nog eens meegewerkt heeft aan een verhaal over onze thuiseditie in BN/de Stem.” De verhalen en terugblik op de thuiseditie vind je op de nieuwspagina van de Van Oers Marathon Brabant. Hoewel Marloes het geweldig vond om deze thuiseditie te organiseren, hoopt ze samen met de rest van het bestuur dat ze in 2021 weer een fysieke editie kunnen organiseren. “Al was het maar omdat het registreren van de tijden met een chip een stuk gemakkelijker is!” lacht ze. “En omdat ik het echt miste, de dag van de Van Oers Marathon Brabant met alle hardlopers en toeschouwers samen. Zo’n hardloopfeestje verdient Etten-Leur.” Bestuursleden gezocht! Wil jij meehelpen aan dat hardloopfeest? Op de dag zelf zijn ruim 400 vrijwilligers in de weer om het evenement in goede banen te leiden. Je bent van harte welkom om onderdeel van deze dag te worden. Maar het bestuur zelf heeft ook een aantal belangrijke vacatures open, voor de positie van voorzitter, bestuurslid wedstrijdorganisatie, werkgroeplid wedstrijdorganisatie (uitvoerende positie, aangestuurd door bestuurslid) en notulist. Bekijk de vacatures op de website van de Van Oers Marathon Brabant. Je komt terecht in een gezellig groepje mensen, die hard werken en sociaal veel leuke dingen doen samen. Marloes kan daarnaast op het gebied van Communicatie en Marketing nog vrijwilligers gebruiken die mee willen helpen met content creëren zoals interviews en social media, en promotievideo’s maken om het evenement en de sponsors in beeld te brengen. “Op de dag zelf wil ik heel graag interviewers en cameramensen inzetten, om zo ontzettend veel leuke verhalen te kunnen delen.” Wil je Marloes hierbij helpen als vrijwilliger? Ze is te bereiken via [email protected]. Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Forward
Lees het verhaal