
E-learning vrijwilligers werven
Deze e-learning neemt je mee in de kunst van het werven van vrijwilligers. In zes handige stappen heb jij zo je wervingsplan klaar: van doel tot concreet actieplan waarmee je aan de slag kunt. Inclusief handige tips!
Leestijd: 45 minuten
Het begint met een plan
In deze e-learning delen we het werven van vrijwilligers op in zes handige stappen. Hiermee stel je jouw wervingsplan makkelijk op, met de best practices én slimste tips die je tijd besparen.
Misschien is niet iedere stap van toepassing of heb je die al gezet - dan kun je die natuurlijk gewoon overslaan. Heel veel succes en plezier!
1. Doel
Elk goed plan begint met een doel. Maak ze zo concreet mogelijk en meetbaar, bijvoorbeeld: 'Binnen drie maanden wil ik X nieuwe vrijwilligers werven tussen de X en X jaar oud, voor project X.' Dit helpt je om doelgericht aan de slag te gaan, te meten of je op koers loopt, bij te sturen waar nodig én te kunnen evalueren.
Bang dat je het niet gaan halen? Dat is niet erg. Het is een richtlijn. Je leert er wellicht ook van hoe het niet moet. De Engelsen zeggen het mooi: 'Shoot for the stars and land on the moon'. Het spreekwoord laat zien dat je door doelen stellen verder komt dan je misschien realistisch had gedacht én dat als je af blijkt te wijken van je doel, er ook hele mooie ontdekkingen gedaan kunnen worden.
Opdracht: Zet een 'nieuwe bril op' en kijk naar je vrijwilligersaanbod. Dat mag je letterlijk doen, of het figuurlijk houden. Zou jij zelf op reageren? En je buurvrouw of neefje? Doe eens een gedachtenexperiment: wanneer zou je wél reageren? En die buuf of je neefje?
2. Doelgroep / persona
Begin met dromen. Wie zou jouw ideale vrijwilliger zijn? Hoe zou je deze persoon omschrijven, wat zijn z'n drijfveren en waar vindt je deze? Dit noemen we een persona.
Opdracht: Maak jouw droomvrijwilliger concreet met één of meer persona's. Omschrijf o.a.:
- Demografie als leeftijd, woon/werk situatie
- Interesses en drijfveren
- Eigenschappen en kwaliteiten
Niet vergeten: een persona gaat je helpen werven, het moet geen harde eisenijst worden. Blijf open staan voor vrijwilligers en hun onverwachte talenten.
3. Jouw unieke aanbod
Nu is het tijd om je te verplaatsen in jouw droomvrijwilliger. Stel jezelf de vraag: 'Waarom zou mijn droomvrijwilliger bij mij aan de slag gaan?'
Opdracht:
- Schrijf de redenen op om bij jou te vrijwilligen
- Welke zijn uniek ten opzichte van andere opties?
Tip: pessimistisch omdenken
Pessimistisch denken kan je hier juist helpen. Waarom zou iemand het niet doen? Welke twijfels heeft deze persoon? Deze kun je wegnemen door ze in je vrijwilligerswerkvacature of proces te benoemen en toe te lichten. Of zet storytelling in: laat een andere vrijwilliger vertellen!
Dit zijn de meest genoemde twijfels + de oplossingen:
halverwege,
lekker bezig!
4. Kanalen & middelen
Selecteer per persona de beste kanalen en middelen. Waar bevind die ideale vrijwilliger van jou zich? Een paar voorbeeld kanalen:
- Via via (via collega's, vrijwilligers, cliënten etc.)
- Je eigen werkplek én website
- Social media
- 'Intermediairs' zoals de vrijwilligerscentrale, een vrijwilligersplatform, buurtplatform of marktplaats
- Kranten, lokale folders en uitgaves
- Openbare informatie plekken zoals de bieb, gemeentehuis, wachtruimtes zorg etc.
- Evenementen, beurzen of lokale markten
- Online advertenties (Google, social media)
Vervolgens kies je de middelen uit die bij jouw gekozen kanalen passen:
- Flyers
- Posters
- Online teksten
- Video's
Tip: Gebruik de beste combinatie voor jou op dit moment. Dat kan dus wisselen in de tijd. Onze favorieten zijn via via (koppel er een grappige beloning aan), je eigen site en social media en de intermediairs zoals Etten-leurvoorelkaar, die vaak een groot bereik hebben.
Vergeet je netwerk niet!
De beste wervingstruc is nog steeds via via. Via collega's, vrijwilligers, leden en cliënten. Onderzoek toonde namelijk aan dat gevraagd worden dé manier is waarop de meeste vrijwilligers zijn gestart. En natuurlijk kunnen je huidige vrijwilligers als beste vertellen waarom het bij jullie zo leuk is.
En misschien kun je het nog wel iets oprekken. Vraag je hele netwerk (iedereen die op een bepaalde manier betrokken is of jullie een warm hart toedraagt) om een me te denken, een nieuwsbrief door te sturen of een poster op te hangen #durftevragen.
5. communicatie
Nu je weet wat je zoekt en wat je te bieden hebt, is het tijd om dit in een onweerstaanbare communicatieboodschap te gieten waar jouw droomvrijwilliger zich meteen door voelt aangesproken.
- Beeld zegt vaak meer dan 1.000 woorden. Geen eigen beeld? Bekijk de gratis foto- en videobanken zoals Unsplash en Pexels. Tips voor een wervende tekst:
- Laat AI tools je helpen met de basis, spelling of juist wat extra flair. Extra schrijftips voor een wervende tekst (die je ook de AI kunt voeren) vind je hier.
- Check je teksten: zijn ze enthousiasmerend? Duidelijk? Trekken ze je persona aan? Tip: met deze website ontdek je of jouw teksten B1 zijn.
6. actieplan / activiteiten
Met je wervingsdoel, doelgroep, boodschap en middelen kun je nu de activiteiten in kaart brengen. Ga je een open dag organiseren? Je vacatures op je website en Etten-leurvoorelkaar zetten? En een interview in het lokale krantje publiceren?
Wat past en kan hangt natuurlijk af van je middelen: tijd en budget. Hanteer het Pareto principe of de 80-20 regel: 80% van je resultaat wordt door 20% van je tijd veroorzaakt. Dus start met de activiteiten die je met de minste tijd/geld het meeste gaan opleveren.
Alle voorgenomen acties kun je nu in een schema zetten, wat je wervingsplan vormt:
- Welke acties gaan er uitgevoerd worden, inclusief eventuele herhalingen, evaluatie, bijsturing etc.
- Taakverdeling: wie bereidt voor, wie voert uit, wie is betrokken/verantwoordelijk
- Tijdsplanning: wanneer gebeurt er wat
- Budget & andere resources
Tip: Vergeet in je wervingsplan niet hoe je de reacties gaat opvolgen die straks natuurlijk gaan binnenstromen ;-)?
tot slot: behouden & verdieping
Goed gedaan: je hebt het einde van deze e-learning bereikt! Als afsluiter geven we je graag nog 2 tips mee.
Vrijwilligers behouden is minstens zo belangrijk als werven
Vrijwilligers behouden is minstens zo belangrijk als werven. Als je gaat werven, wil je natuurlijk niet dat je inspanningen na een korte tijd teniet gedaan wordt omdat vrijwilligers snel stoppen. Zorg dus goed voor je bestaande vrijwilligers met aandacht en waardering. Van een snelle 'hoe is het nou' tot een lief gratis kaartje als iemand er een tijdje is, het kost vaak niks (ook nauwelijks tijd) maar levert heel veel op.
Verdieping
Deze e-learning vormt een handige en snelle start. Voor meer informatie en verdieping over vrijwilligersmanagement en wet& regelgeving kun je bijvoorbeeld terecht bij het NOV.
succes!